check
°מעלה וחצי

°מעלה וחצי

המדע מאחורי שינוי האקלים, ממיטב החוקרים בישראל

המדריך למשתמש.ת

פרויקט 'מעלה וחצי' מסביר לכם/ן את העובדות של החימום הגלובלי ושינוי האקלים מפי "פורום האקלים" - מיטב מדעני/ות האקלים והאנרגיה בישראל.

הסדרה מחולקת ל-4 חלקים ומכילה 27 הרצאות קצרות. אפשר לצפות בהרצאות ברצף, כקורס סדור, או לבחור בנושא הספציפי שמעניין אתכם ולצפות בסרטון הרלוונטי.

בשבועות הקרובים יעלו כל הסרטונים - מוזמנים להנות מ-22 ההרצאות הראשונות!

 

איך עושים מדע?

איך הכל התחיל?

פרופ' יהושע קולודני

יהושע 'ישו' קולודני, מהמדענים החשובים והוותיקים ביותר בתחום מדעי כדור הארץ בישראל, פותח את סדרת "מעלה וחצי". בשיחה קצרה הוא מתאר את ההיסטוריה של מדעי כדור הארץ, ממדע 'טהור' של סקרנים עם תיק על הגב, למדע יישומי שעזר לפתח את משאבי כדור הארץ. במאה השנים האחרונות, חוקרי מדעי כדור הארץ החלו להבין את ההשפעה האנושית על כדור הארץ ולצד ההבנה הזו הגיעה האחריות של יידוע הציבור על הסכנות הטמונות בניצול יתר של כדור הארץ.

איך עושים מדע? או - איך מדענים מציירים פילים

ד"ר אורי ריב

איך עושים מדע ומהי השיטה המדעית? ד"ר אורי ריב מסביר איך עובדת השיטה המדעית ומשתמש בה כדי  לברר שאלה מדעית בוערת: מה מסתתר מאחורי הדף – פיל או צפרדע. ד"ר ריב מראה כיצד השיטה המדעית יושמה בשביל להבין את משבר האקלים ומה חשוב להבין כאשר קוראים מידע ברשת אודות משבר האקלים. שם ההרצאה הזו היא 'איך מדענים מציירים פילים?' והתשובה במקרה של משבר האקלים היא: לא רע בכלל!

על תחזיות מדעיות ואחריות המדען

פרופ' עודד נבון

מדענים אומרים שכדור הארץ מתחמם, ושזה באשמת האדם, אבל איך מדענים יודעים? בהרצאה זו, פרופ' עודד נבון מסביר איך עובדת השיטה המדעית, איך מדענים מייצרים תחזיות ואיך הם בודקים את התחזיות האלו. אבל מה קורה כאשר מדענים מגלים משהו שיכול לפגוע בבני אדם, כדוגמת החימום הגלובלי, האם זו חובת המדענים לספר לציבור מה הולך לקרות? התשובה של פרופ' נבון היא שכן, למדענים יש אחריות ציבורית ליידע את הציבור ולעזור למקבלי ההחלטות למנוע את הפגיעה המתקרבת.

קחו אותי לכל ההרצאות

מהי מכונת האקלים?

המאזן הקרינתי של כדור הארץ

פרופ' קולין פרייס

מה קובע את הטמפרטורה של כדור הארץ? פרופ' קולין פרייס, מדען אטמוספרי ומומחה לאקלים, מסביר את המרכיבים השונים שקובעים את הטמפרטורה של כדור הארץ. בעזרת חישוב פשוט הוא מראה שלגזי חממה יש תפקיד מרכזי בחימום כדור הארץ. עד לרמה מסוימת גזי חממה מצילים את כדור הארץ מקפיאה, אבל תוספת של גזי חממה, כמו שקורית היום, מובילה להתחממות מואצת של כדור הארץ. 

מחזור הפחמן הארוך

פרופ' איתי הלוי

כולם מדברים על פחמן אבל פרופ' איתי הלוי עושה סדר! פרופ' הלוי חוקר את ההיסטוריה הכימית, הביולוגית והאקלימית של כדור הארץ מתוך סלעים ברחבי העולם. בהרצאה, פרופ' הלוי מציג איך ולמה פחמן משתנה בכדור הארץ במרוצת השנה, במרוצת מאות שנים ובמרוצת מיליוני שנים. הבנת מחזורי הפחמן השונים מאפשרת להבין עד כמה גדולה ההשפעה האנושית על כמות הפחמן באטמוספירה ואת משך הזמן הארוך שיקח לתהליכים הטבעיים בכדור הארץ להחזיר את המערכת בחזרה למצבה הטבעי

מי אחראי לעליית הפחמן הדו חמצני באטמוספירה?

ד"ר אורי ריב

פחמן הוא גז החממה העיקרי המניע את שינוי האקלים. על פני כדור הארץ יש שטפים עצומים של פליטת פחמן לאטמוספירה - מהאוקיינוסים, הרי געש, שריפות ענק, וכמובן דלקים מאובנים - אז מאיפה המדע יודע שדווקא הפעילות האנושית היא זו שמשבשת את האקלים? ד"ר אורי ריב מלמד אותנו כיצד מדענים יכולים 'לקרוא' את חותמת-המקור של אטומי פחמן ונותן לנו את החדשות הטובות והרעות בנושא שינוי האקלים.

המנגנון מאחורי אפקט החממה

פרופ' יוחאי כספי

גזי החממה מרכיבים פחות מ 1% מכלל הגזים באטמוספירה. אבל למרות שאין הרבה מהם, הם אלו שמצילים את כדור הארץ מקפיאה ומווסתים את הטמפרטורה שלו. אבל מה קורה לטמפרטורה של כדור הארץ כאשר מוסיפים עוד ועוד גזי חממה לאטמוספירה? פרופ' יוחאי כספי מסביר למה גזי החממה הם שחקנים כה ראשיים באקלים של כדור הארץ. ומתוך כך, איך הוספת גזי חממה לאטמוספירה על ידי פעילות אנושית גורמת להתחממות כדור הארץ.

קחו אותי לכל ההרצאות

איך יראה העתיד?

עליית מפלס הים - תצפיות מהעבר והשלכות לעתיד

פרופ' מרדכי שטיין

למה מפלס הים עולה כשכדור הארץ מתחמם? וכמה אנשים עלולים לאבד את בתיהם כתוצאה מעליית מפלס הים בעשורים הקרובים? פרופ' מוטי שטיין מציג איך הוא וחוקרים אחרים ברחבי העולם שחזרו את מפלס הים בעבר בעזרת אלמוגים ואיך הם גילו את הקשר בין הטמפרטורה בכדור הארץ ובין מפלס הים, ואיך השניים השתנו במרצת אלפי ומאות אלפי השנים האחרונות. מתוך הבנה של הקשרים האלו בעבר, ובעזרת מודלים ממוחשבים ניתן לחזות את עליית מפלס הים העתידית וכיצד עלייה זו תשפיע על בני האדם שגרים בקרבת הים.

איך בונים מודל אקלימי?

ד"ר אורי אדם

מהו מודל אקלימי? אותו כלי מסתורי המאפשר למדענים לחזות את העתיד. ד"ר אורי אדם מסביר מהו מודל, איך בעזרת משוואות מתמטיות אפשר לתאר את מזג האוויר והאקלים של העולם, ואיך מדענים היום מדמיינים את הדור הבא של מודלים.

מה יהיה פה? שינויי אקלים בישראל

פרופ' דניאל רוזנפלד

ההתחממות הגלובלית כבר היום פוגעת בישראל, העדות הברורה ביותר לכך היא שבעשורים האחרונים ישראל התחממה יותר מהממוצע העולמי. אבל מה הולך לקרות בעתיד? איך יראה האקלים בישראל בעשורים הקרובים? פרופ' דני רוזנפלד מבכירי מדעני האקלים בישראל (ובעולם!) מביא את התחזית העדכנית ביותר לגבי ישראל. מה תהיה הטמפרטורה, כמה יתייבש ובכמה מפלס הים יעלה.

קחו אותי לכל ההרצאות

מה עושים?

אנרגיה היא הפתרון

פרופ' עינת אהרונוב

האם אנרגיה מתחדשת היא הפתרון למשבר האקלים?
פרופ' עינת אהרונוב, גאופיזיקאית וחוקרת אנרגיה, לשעבר ראש תחום גיאולוגיה של דלקים מאובנים במכון למדעי כדוה"א באוניברסיטה העברית, מסבירה למה שינוי במקורות האנרגיה, מדלקים מאובנים (פחם, נפט וגז טבעי) לאנרגיה מתחדשת, היא הפתרון המרכזי להפחתה של מידת ההתחממות העולמית.

שיקולים אסטרטגיים של ישראל להפחתת פליטות CO2

פרופ' דני רוזנפלד

משבר האקלים כבר כאן, אבל מה אפשר לעשות בשביל למנוע את המשך ההתחממות? פרופ’ דניאל רוזנפלד, חוקר אקלים מהאוניברסיטה העברית מתאר עולם שמונע באמצעות אנרגיות מתחדשות, ומסביר כיצד מעבר לאנרגיות מתחדשות הינו צעד של “ללא חרטה” שיעלה את רמת החיים, ישפר את בריאות הציבור ואת הסביבה ובנוסף גם יפחית את פליטת גזי החממה. פרופ’ רוזנפלד טוען שניצול היכולות הישראליות בפיתוח טכנולוגיות לאנרגיה מתחדשת יכול להזניק את הכלכלה הישראלית קדימה.

 

קחו אותי לכל ההרצאות





 

 

 

יש לך שאלה?